Google Analytics
Pris: Gratis
Google Analytics er et redskab som gør det muligt for dig at få en dybere forståelse af dine kunder. Google Analytics kan både hjælpe dig med at analysere din egen forretning, men også dine kunder. Du bruger Google Analytics ved at ligge et stykke kode ind på din hjemmeside hvorefter Google Analytics kan tracke al den trafik som der måtte være. Det giver dig så en mulighed for at se hvilke sider der bliver besøgt, og hvad dine kunder interesserer sig for. Det kan du bruge til at erhverve dig viden omkring hvor du skal starte eller stoppe med at investere.
Hos 1st Place er Google Analytics et af vores kerneværktøjer da vi dagligt bruger det til at målrette og forme kampagner for vores kunder.
Se Google Analytics her: https://analytics.google.com
Google Keyword Planner
Pris: Gratis
Google Keyword Planner hænger meget sammen med Google Ads. Når du skal købe de gode placeringer på Googles første side, så er det efter du har scannet markedet for de bedste og billigste søgeord og det er her Google Keyword Planner kommer ind. Google Keyword Planner er et værktøj som gør at du kan få opstillet alle tænkelige søgeord indenfor din branche og vælge dem der passer din forretning, dit budget og dit produkt bedst. Google Keyword Planner vil vise dig en pris og hvor stor konkurrencen er på enkelte søgeord og dernæst udregne en pris. Google Keyword Planner er derfor et meget nyttigt værktøj indenfor digital marketing. Hos 1st Place bruger vi også Google Keyword Planner til SEO-optimering da det giver os en idé om hvad der bliver søgt på på vores kunders sider.
Hos 1st Place bruger vi Google Keyword Planner til at analysere vores kunders konkurrenter og til at se hvor de bruger deres penge, og vi sørger for at vores kunder får de bedste søgeord til deres specifikke forretning og selvfølgelig til den bedste pris.
Se Google Keyword Planner her: https://ads.google.com/intl/da_dk/home/tools/keyword-planner/
Google Search Console
Pris: Gratis
Google Search Console er et webmasterværktøj til din hjemmeside som gør at du kan måle hvorfra dine besøg kommer. Til forskel fra Google Analytics som kan tracke demografien og er mere teknisk, så er Google Search Console brugbar til at optimere trafikken og endda sikre at der ikke er døde links på din hjemmeside. Google Search Console fortæller dig om din hjemmesides status når der bliver søgt på netop din hjemmeside, og hvad det er der gør at Google læser netop din hjemmeside. Hvis dine kunder bruger Google som søgemaskine, så bør du bruge Google Search Console.
Se Google Search Console her: https://search.google.com/search-console/about?hl=da
SEMrush
Pris: Fra $100/måned
Med SemRush får du en række funktioner til at forbedre din egen on-site SEO-optimering. Du kan også se hvor du får dine indgående links fra. Sidst men ikke mindst kan du sammenligne din og dine konkurrenters rangering ift. søgeord og links og derved få hjælp til at tilføje nye. SemRush giver dermed godt indblik i den digitale konkurrencesituation som din virksomhed står overfor.
Hos 1st Place bruger vi SemRush til at give vores kunder råd omkring deres konkurrence, og hvordan de forbedrer deres egen position.
Se SEMrush her: https://www.semrush.com/
SimilarWeb
Pris: Gratis version / Tilpasset pris
SimilarWeb er endnu et værktøj til at måle på din og din konkurrents performance. Du får nogle værdifulde statistikker til både at forbedre dine søgeord men også en mulighed for at se hvor du kan forbedre dine links, og eventuelt få inspiration fra det som din konkurrent har succes med. SimilarWeb kan fås som en udvidelse til din Chrome-browser så du kan tracke alle de hjemmesider du har besøgt.
Hos 1st Place bruger vi SimilarWeb til at analysere på trafikken ifm. salg og til at erhverve os information omkring vores kunders konkurrenter.
Se SimilarWeb her: https://www.similarweb.com/
Google Trends
Pris: Gratis
Google Trends er Googles egen statistik over hvad der er populært lige nu. Google Trends kan f.eks. give inputs til hvad der kan skrives content materiale om. F.eks. hvis der har været VM i fodbold, kan det være relevant, nærmest uanset branche, at skabe noget content hvor din branche byder ind til eventuelle problemer, løsninger, diskussioner el.lign.
Hos 1st Place bruger vi Google Trends til at måle på hvilke varer der er spændende for tiden, og derigennem rådgive virksomheder omkring fremtidige digitale investeringer.
Se Google Trends her: https://trends.google.dk
AccuRanker
Pris: Fra $49/måned
AccuRanker er, som navnet indikerer, et værktøj som viser dig de forskellige rangeringer din hjemmeside har. Den kan selvfølgelig også måle din konkurrenters. AccuRanker viser primært hvordan din hjemmeside står i Googles søgemaskine, men den kan også kigge på enkelte søgeord. Dertil kommer at AccuRanker kan forbindes med dine sociale medier og din Google Analytics hvortil du så får yderligere elementer at måle på.
Hos 1st Place bruger vi AccuRanker til at holde øje med vores kunders placering efter de er startet med nye kampagner så vi kan justere efter behov hurtigst muligt.
Se AccuRanker her: https://www.accuranker.com/
Ahrefs
Pris: Fra $99/måned
Ahrefs kan meget af det samme som SemRush, men der er dog nogle forskelligheder ved de to værktøjer. Ahrefs er særlig god til linkbuilding hvor du kan få overblik over de hjemmesider hvor du er blevet nævnt. Derudover kan du se om du har mistet links. Ahrefs kan også give gode inputs til din on-site SEO-optimering og se dine indgående links. Det er særligt webshops som kan have gavn af Ahrefs og værktøjets linkanalyser.
Hos 1st Place bruger vi, blandt andet, Ahrefs til konstant at overvåge vores kunders SEO og derved forbedre deres søgeværdier.
Se Ahrefs her: https://ahrefs.com/
Screaming Frog SEO Spider Tool
Pris: Gratis version / £149 om året
Screaming Frog er et værktøj som primært bruges til at optimere din SEO. Her er Screaming Frog ganske fremragende og kommer godt omkring de forbedringer som din hjemmeside måtte have. Det kan således identificere døde links, duplikeret materiale og kommer med gode råd til både meta beskrivelser, H-overskrifter og title tags generelt. Screaming Frog er meget brugervenlig og overskuelig. Derudover kan Screaming Frog også kobles sammen med Google Search Console og Google Analytics hvilket gør det til et meget kraftigt værktøj til at booste din SEO.
Se Screaming Frog her: https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/
Databox
Pris: Gratis version / Fra $49 om måneden
Databox er et værktøj til at samle alle de større programmer du bruger til at måle KPI’er, ét sted. Du har mulighed for sætte dine egne mål som Databox derefter minder dig om. Databox kan selvsagt kobles sammen med mange af de andre platforme, f.eks. Google Analytics og sociale medier. Du kan lave dine egne dashboards hvor du følger de værdier du har valgt. Om det er SEO eller Google Ads, så får du en rigtig god overskuelighed.
Hos 1st Place bruger vi Databox til at synliggøre vores kunders fremgang efter de er begyndt samarbejdet med os.
Se Databox her: https://databox.com/
Zapier
Pris: Gratis version / Fra $25 om måneden
Zapier er et værktøj som får annonceformater til at kommunikere med API’er. Det kunne f.eks. være Facebook hvor din virksomhed har annoncer til at køre. Her kan Zapier udtrække alle de hits som måtte komme her, over til et CRM-system som HubSpot eller SharpSpring. Det gør at du ikke behøver at bruge tid på at downloade CSV filer, og på den måde er Zapier en god timesaver.
Hos 1st Place bruger vi Zapier til at udtrække vores leads så vi får kontakt til dem der gerne vil være vores kunder.
Se Zapier her: https://zapier.com/
Ubersuggest
Pris: Gratis
Ubersuggest er et værktøj som kan forskellige ting, men det er godt til især content marketing. Når vi siger content marketing, er det fordi Ubersuggest er nem og overskuelig ift. at komme med søgeord som dit content gerne skal indeholde. Med andre ord er Ubersuggest god til at vide hvad dine kunder gerne vil læse om.
Prøv Ubersuggest her: https://neilpatel.com/ubersuggest/
Answer The Public
Pris: Gratis / $99 om måneden
Answer The Public er et værktøj som giver en masse idéer til content. Det handler helt basalt om at finde ud af hvad folk søger på og hvad du dermed kan skrive om. Du kan taste et enkelt ord ind, og så vil Answer The Public komme med en lang række ord som der er blevet søgt på. Det kan både være spørgsmål men også sammenligninger el.lign. Èn ting er at det kan give dig idéer til din content marketing. Det kan også være en indikator for longtail søgeord, altså søgeord som er formet som sætninger.
Prøv Answer The Public her: https://answerthepublic.com/