Content marketing bliver i dag ofte forbundet med f.eks. blogindlæg, white papers, e-bøger, SoMe indhold og måske videomateriale. Sandheden er at content marketing er meget mere end bare det. Det er hele omdrejningspunktet i enhver virksomheds eksterne kommunikation.  

Content marketing handler i højere grad om at inspirere sine læsere via storytelling end at producere noget indhold som skal bruges til at skabe trafik ind på et site.  

Indholdet skal være relevant for læseren så derfor skal det berøre emner som kunden forbinder med dit site. Det betyder at du ikke skal skrive om kattemad hvis du sælger VVS-løsninger. Hvis du sælger VVS-løsninger så kunne det være relevant at lave videoer omkring de nemme løsninger i hjemmet. Den slags content kan ofte føre til tilbud for hvis kunden ser en video hvor du bruger et produkt, så skal de også have mulighed for at købe det produkt. Det er her content marketing begynder at tjene penge til dig, og det er det vi hos 1st Place gerne vil hjælpe dig med. 

Det handler om at ramme kunderne i den fase af deres kunderejse de befinder sig i, med inspirerende indhold. Man kan dele kunderejsen op i tre faser: 

  • Opmærksomhed 
  • Overvejelse  
  • Beslutning 

Opmærksomhed 

I opmærksomhedsfasen handler det om at fange kundernes opmærksomhed. De vil sandsynligvis ikke have et købsbehov for nogle af dine ydelser endnu – det er dog heller ikke meningen. De skal dog have lysten til at lære mere om din virksomhed. Det kan også være at dine kunder gerne vil lære mere om en produktgruppe som du, helt tilfældigt, tilbyder. På den måde kan din content give dem både viden og bringe dem tættere, i klik, på et køb.  Det kan f.eks. være via tilmeldinger til nyhedsbrevet, at følge dig tættere på sociale medier eller at abonnere på din YouTube-kanal.  

Gode måder at få spredt budskabet om din virksomhed kan være via din SEO, blogindlæg, white papers, e-bøger eller f.eks. landingssider.  

Overvejelse

Når man har fået kundernes opmærksomhed, er det vigtigt at man gør dem nysgerrige. For opmærksomhed alene fordrer desværre ikke køb. Derfor handler det i overvejelsesfasen om at uddanne og inspirere dine potentielle kunder eller leads. Der er mange måder hvorpå man kan være en inspirationskilde. Nogle af de mere populære måder kan være via gratis produktviden. Det kan være i form af f.eks. produktkataloger, casestudier eller afholdelse af enten webinarer eller seminarer. Hvad end man finder på, er det vigtigt at det både er informativt, inspirerende, men samtidig med et behovsskabende element der kan drive kunderne til beslutningsfasen. 

Beslutning

Dette må selvsagt være de fleste erhvervsdrivendes yndlingsfase. Det er nemlig her kunderne rent faktisk køber. I denne fase er det vigtigt at du giver kunden et klart incitament til at købe.  

Mange kunder vil gerne opleve en ekstraordinær kundeservice, en gratis ydelse eller et godt tilbud før de gør en handel. En slags håndsrækning før den endelige beslutning om en større sum skal bruges. Det kan f.eks. være et tilbud om en gratis analyse af kundens website, en gratis prøveperiode af dit produkt, rabatkoder el.lign. Dette varierer meget fra branche til branche.  

Det er vigtigt at følge ordren helt til dørs mens kunden befinder sig i beslutningsfasen. Det kan være ved at gennemgå analysen hvis sådan en er lavet. Det kunne også være ved at give kunden en inspirerende produktdemonstration. 

Hos 1st Place er content marketing derfor en fundamental del af al digital markedsføring. Hvor end man befinder sig i sit marketingmix, vil indholdet oftest være afgørende for resultaterne af de andre tiltag.  

Ønsker du mere information om content marketing, kan du kontakte os på info@1stplace.dk eller på 51937169.