Content marketing bliver i dag, ofte forbundet med f.eks. blogindlæg, whitepapers, e-bøger, SoMe indhold og måske videomateriale. Sandheden er, at content marketing er meget mere end bare det. Det er hele omdrejningspunktet i enhver virksomheds eksterne kommunikation.  

Content marketing handler i højere grad om at inspirere sine læsere via storytelling, end at producere noget indhold, der skal lokke trafik ind på et site.  

Det handler om at ramme kunderne i den fase af deres kunderejse, de befinder sig i, med inspirerende indhold. Man kan dele kunderejsen op i tre faser: 

  • Opmærksomhed 
  • Overvejelse  
  • Beslutning 

Opmærksomhed 

I opmærksomhedsfasen handler det om at fange kundens opmærksomhed. De vil højst sandsynlig ikke være i nærheden af, at have et købsbehov for nogle af dine ydelser endnu – det er dog heller ikke meningen. De skal dog have lysten til at lære mere om din virksomhed. Det kan f.eks. være via tilmeldinger til nyhedsbrevet, følge dig tættere på sociale medier eller abonnere på din youtube-kanal.  

Gode måder at få bredt budskabet om din virksomhed, kan være via. din SEO, blogindlæg, whitepapers, e-bøger eller f.eks. landingssider.  

Overvejelse 

Når man har fået kundernes opmærksomhed, er det vigtigt at man gør dem nysgerrige. For opmærksomhed alene, fordrer desværre ikke køb. Derfor handler det i overvejelsesfasen, om at uddanne og inspirere dine potentielle kunder eller leads. Der er mange måder hvorpå, man kan være en inspirationskilde. Nogle af de mere populære måder, kan være via gratis produktviden. Det kan være i form af f.eks. produktkataloger, casestudier eller afholdelse af enten webinarer eller seminarer. Hvad enten man finder på, er det vigtigt at det er både informativt, inspirerende, men samtidig med et behovsskabende element, der kan drive dem til beslutningsfasen. 

Beslutningsfasen

Dette må selvsagt være de fleste erhvervsdrivendes yndlingsfase. Det er nemlig her, kunderne rent faktisk køber. I denne fase er det vigtigt, at du giver kunden et klart incitament til at købe.  

Mange kunder vil gerne opleve en ekstraordinær kundeservice, en gratis ydelse, eller et godt tilbud før de gør en handel. Det kan f.eks. være et tilbud om en gratis analyse af kundens website, en gratis prøveperiode af dit produkt, rabatkoder el.lign. Dette varierer meget fra branche til branche.  

Det er vigtigt at følge ordren helt til dørs, mens kunden befinder sig i beslutningsfasen. Det kan være ved at gennemgå analysen, hvis en sådan er lavet. Det kunne også være ved, at give kunden en inspirerende produkt demonstration. 

Hos 1st Place er content marketing, derfor en fundamental del af al digital markedsføring. Hvor end man befinder sig i sit marketingmix, vil indholdet oftest være afgørende for resultaterne af de andre tiltag.  

Ønsker du mere information om content marketing, kan du kontakte os på info@1stplace.dk eller på 51937169