Sådan anvender du vores CLV beregner

For at gøre din forretning profitabel, så skal du sikre positiv indtjening, i den gennemsnitlige tid dine kunder er hos dig.

Det finder du ud af ved at beregne din såkaldte CLV (customer lifetime value).

Start med at finde din pris for at erhverve en kunde. Det gør du ved at summere alle de marketingomkostninger, der er forbundet hermed: mediespend, bureauomkostninger mv.

Dernæst vil der være de løbende administrationsomkostninger (typisk størst det første år) til onboarding, eventuel introrabat, løn, administration, mv.

Det centrale spørgsmål, du så skal finde svar på, er hvor lang tid dine kunder er hos dig i gennemsnit. Det kan sagtens variere fra produkt til produkt. Er det tilfældet, så skal du beregne flere CLV’er. År 1 har du måske et frafald (churn) på 10 %, år 2 er det på 30 % og år 3 er det på 50 %. Dette kan du blot indtaste i modellen.

Til slut vil du have en akkumuleret CLV, som skal holdes positiv, for at give dig attraktiv ROI på din forretning.